Kassen skal smækkes i for danske syrienkrigere

Det er en skandale. Selvfølgelig skal man ikke kunne modtage hverken førtidspension, sygedagpenge eller andre velfærdsydelser, mens man kæmper for Islamisk Stat fjernt fra Danmark.

Vi skal ikke finde os i at være til grin for egne penge, og derfor fremsætter regeringen om kort tid et lovforslag, som bremser pengestrømmen til dem, der bliver dømt for at drage i krig. Man skal ikke undergrave vores samfund – og samtidig gladeligt hæve vores penge. Det er en hån mod vores demokrati.

Det burde jo slet ikke kunne lade sig gøre at få en førtidspension, hvis man er rask nok til at drage i krig. Derfor vil jeg nu sætte gang i en kortlægning fem år tilbage, så vi kan få overblik over, hvor stort omfanget er. Vi vil sætte fokus på, om det har været for nemt for disse krigere at snyde sig til pension. Noget tyder på det.

Vi skal sætte ind flere steder, da det også tidligere er kommet frem, at der er danske syrienkrigere, der har hævet kontanthjælp og dagpenge, mens de har været i kamp. Det skal vi også have sat en effektiv stopper for.

Derfor har jeg opfordret kommunerne og a-kasserne til at være ekstra opmærksomme på folk, der ikke møder op til samtaler eller viser andre tegn på at være rejst ud af landet. Og der skal kræves kontant tilbagebetaling og klare sanktioner, når det bliver afsløret, at danskere har været i krig på danske velfærdsydelser. De skal også i højere grad politianmeldes for socialt bedrageri.

Én syrienkriger, der kæmper mod Danmark og de allierede styrker, er én for meget. Og vi skal på ingen måde finde os i, at det så ovenikøbet sker for vores fælles skattekroner.