Forsvar

Indsatsen mod Islamisk Stat styrkes

I går stemte et bredt flertal i Folketinget for at styrke indsatsen mod terrorbevægelsen Islamisk Stat i Syrien og Irak. Jeg er stolt af, at Danmark deltager aktivt i kampen mod en af de mest grusomme terrorbevægelser i verden.

Islamisk Stat er skyld i død og ødelæggelse og har indtil videre sendt utallige mænd, kvinder og børn på flugt. Samtidig er bevægelsen en trussel mod hele det vestlige demokrati og de frihedsrettigheder, som vores land hviler på. Det er en bevægelse, som hele verden må stå sammen om at bekæmpe.

Derfor er jeg glad for, at vi i går kunne samle flertal for at styrke det danske bidrag med F16-kampfly, transportfly og specialoperationsstyrker. For det er helt nødvendigt at slå hårdt ned på Islamisk Stat, som hærger ikke bare i Syrien og Irak, men desværre også forgrener sig ind i den vestlige verden.

Islamisk Stat har påtaget sig ansvaret for modbydelige og feje terrorangreb i både Paris og Bruxelles, og desværre må vi også forholde os til anholdelser af personer i Danmark, som formodentligt har tilknytning til Islamisk Stat. Det er en fuldkommen hensynsløs bevægelse, som vi bliver nødt til at erkende er umulig at stoppe gennem dialog og diplomati.

Vi kan derfor være stolte af, at danske soldater sammen med vores allierede står i forreste linje i kampen mod de mest brutale terrorister i verden. Men det er vigtigt for mig at sige, at det aldrig nogensinde bliver en nem beslutning at sende danske soldater ud på så farefulde missioner og kampe. De kæmper for Danmark, de kæmper for vores demokrati og de kæmper for vores frihed. Og de gør det med livet som indsats. Derfor fortjener de vores fulde og helhjertede respekt.