Venstre

Indflytning af arbejdspladser skaber et Danmark i bedre balance

I går præsenterede regeringen endnu en stor og ambitiøs indflytningsplan – Bedre Balance II. Med planen etableres 4.024 statslige arbejdspladser og op mod 1.000 uddannelsespladser i byer rundt om i hele landet.

Regeringen ønsker et Danmark, hvor det er muligt at bo, arbejde og leve i hele landet. Vi har derfor taget en række initiativer for at skabe et Danmark i bedre balance. Vi har eksempelvis moderniseret planloven, nedsat færgetakster og gennemført en fødevare- og landbrugspakke.

Og nu præsenterer vi så endnu en ambitiøs indflytningsplan – Bedre balance II – der byggere videre på den første plan, som den daværende Venstre-regering stod bag. I 2015 flyttede vi 3.900 statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet og ind i resten af landet. Det var den største samlede flytning af statslige arbejdspladser nogensinde herhjemme.

Denne gang etablerer vi så endnu et historisk stort antal arbejdspladser uden for hovedstaden. Konkret etablerer regeringen 4.024 arbejdspladser i 49 byer rundt om i hele landet, og samtidig opretter vi 10 uddannelsesstationer med samlet op til 500-1.000 studiepladser i f.eks. Hobro, Kalundborg, Rønne, Nykøbing Falster og Helsingør.

Som led i ’Bedre balance II’ kan byer som Hjørring, Viborg, Holstebro, Ringkøbing, Løgstør, Ribe, Middelfart, Stenlille, Næstved, Nakskov og Holbæk nu se frem til at få tilført statslige arbejdspladser. Og Odense får gavn af den største enkeltstående flytning i denne omgang, når Miljøstyrelsen med 440 arbejdspladser flytter til byen. Dertil kommer en stribe andre byer, hvor der også etableres arbejdspladser i større eller mindre omfang.

Når man gennemfører en så omfattende plan, kan det ikke undgås, at der vil være omkostninger. Det gælder både økonomiske og i en periode faglige - og ikke mindste menneskelige.

For selv om det er arbejdspladser – og ikke mennesker – vi flytter, så kommer vi ikke udenom, at det vil være svært for mange medarbejdere og deres familier at beslutte, om de vil flytte med deres arbejdsplads til den anden ende af landet eller søge nye udfordringer af f.eks. familiemæssige årsager. Derfor er det også vigtigt, at vi behandler medarbejderne ordentligt og har respekt for den beslutning, som de i sidste ende træffer.

Jeg føler mig dog helt overbevist om, at når vi om flere år gør det samlede regnskab op, så vil regeringens initiativer have gavnet hele landet. Indflytningen af statslige arbejdspladser vil nemlig være med til at skabe et Danmark i bedre balance – et Danmark, hvor en lang række forskellige faggrupper med en bred vifte af uddannelsesbaggrunde vil have mulighed for at udnytte deres specifikke kompetencer rundt om i hele landet. I regeringen vil vi have alle dele af landet med, og det er i det lys, at den samlede plan skal ses.

Succeshistorierne efter første indflytningsplan er da også flere. I eksempelvis Hjørring, som Statens Administration flyttede til som led den første flytterunde, arbejder der i dag 220 medarbejdere, som bl.a. udbetaler løn til 55.000 statsligt ansatte og udarbejder regnskaber for ministerier og styrelser. Og da Statens Administration første gang slog fire akademiske stillinger op, kom der hele 210 ansøgninger. Heller ikke inden for HK-området har det skortet på velkvalificerede ansøgere.

For regeringen er det en politisk prioritet at få et Danmark i bedre balance – et Danmark, der hænger sammen. For os er det kun rimeligt, at statens arbejdspladser er fordelt bredt i Danmark. Staten tjener nemlig alle danskere, og derfor skal statslige arbejdspladser også være tættere på borgere og virksomheder.

Med ’Bedre balance II’ har vi nu taget det næste store skridt mod et Danmark i geografisk balance. Det har mange tidligere regeringer talt om. Men i modsætning til dem sætter vi handling bag ord og gør noget ved det.