Venstre

I dag fejrer vi grundloven

Foto: Jens Astrup

For nogle dage siden mødte jeg Elise Andersen i Odense. Hun blev født i februar 1915 – kun et par måneder før den Grundlovsdag, vi mere end noget andet fejrer i dag.

For Grundlovsdag for 100 år siden var en helt særlig én af slagsen. Den var kulminationen på næsten 30 års kamp for at sikre kvinder retten til at være en lige og fuldgyldig del af det danske demokrati.

Fortællingen om Danmark er nemlig også fortællingen om kvinder, der altid har spillet en bærende rolle i det danske samfund.

Det skal vi være stolte af. For det er langt fra alle steder i verden, at det forholder sådan. Langt fra. Andre steder i verden kæmper kvinder fortsat for selv de mest basale rettigheder som retten til at klæde sig, som man vil. Gå i skole. Eller bestemme, hvem de vil giftes med.

Står det til mig, skal vi have et Danmark, der hænger sammen menneskeligt, økonomisk og geografisk.

Skal Danmark hænge sammen menneskeligt, skal man respektere de værdier, som Danmark bygger på. Jeg kan godt få øje på steder, hvor de er udfordrede. For vores værdier flugter ikke med boligområder, hvor politi og brandvæsen bliver mødt med stenkast og tilråb. Vores værdier flugter ikke med parallelsamfund, hvor man aldrig lærer dansk, aldrig bliver en del af fællesskabet og aldrig kommer ud på arbejdsmarkedet. Og vil man ikke danske værdier, skal man spørge sig selv, om det er her, man hører hjemme.

Skal Danmark hænge sammen økonomisk, er vi nødt til at se udfordringerne i øjnene. Vi har for mange, der er parkeret på sidelinjen, hvor de risikerer et helt liv på overførselsindkomst. Vi skal have flere med i det store arbejdende fællesskab. Ikke kun, fordi det er godt for dansk økonomi – det handler også om det at forsørge sig selv, sin familie og bidrage til samfundet. Den handler om at skabe værdi for sig selv.

Skal Danmark hænge sammen geografisk, skal vi sikre, at der kommer gang i hjulene i hele landet. I dag trives væksten i København og dele af Østjylland, mens det kniber med at få gang i hjulene andre steder. Jeg ved, der er masser af gode ideer rundt om i Danmark, som kun venter på at blive til virkelighed, men vi har skabt et system, som er så rigidt, at det lige nu skaber afvikling og ikke giver mulighed for udvikling. Det er vores ansvar som politikere at tage et opgør med love og bureaukrati, der kan sikre, at vi kan få et Danmark i balance.

Danmark er et fantastisk land. Det er ikke noget perfekt land – men det er blandt de bedste, der findes. Står det til mig, skal det blive ved mere at være sådan. Står det til mig, skal Danmark også fremover bygge på de værdier, der indtil nu har skabt det Danmark, vi alle holder så meget af.

Du kan læse hele Lars Løkke Rasmussens grundlovstale her.