Økonomi og vækst

Hvad vil regeringen med boligskatterne?

Foto: Colourbox

Ingen aner, hvilken politik Helle Thorning-Schmidt (S) vil føre, hvis hun vinder valget.

Langt ind i den socialdemokratiske folketingsgruppe er der et ønske om at hæve boligskatterne, og alle de partier, der støtter Helle Thorning - Radikale, Enhedslisten, SF og Alternativet - ønsker at hæve boligskatterne.

Finansminister Bjarne Corydon (S) er pludselig vendt på en tallerken og siger nu, at han gerne vil tale med Venstre om at frede boligskatterne frem til 2025.

I 2012 indgik SRSF-regeringen en skatteaftale med Venstre og de Konservative. Regeringen foreslog at hive 3,9 mia. kr. op af lommerne på boligejerne. Det fik Venstre stoppet og indgik i stedet en aftale om at frede ejendomsværdiskatten og skatteværdien af rentefradraget frem til 2020. Venstre foreslår nu at forlænge skattestoppet og frede boligskatterne frem til 2025. Det betyder, at boligejerne kan sove trygt om natten og ikke frygte et skatteindgreb.

Ligesom i 2011 er Socialdemokraterne klar til at sige hvad som helst, hvis det betyder, at de kan få magten. Vi står ved, hvad vi siger. Venstre holder, hvad vi lover.