Venstre

Hullerne i Danmarkskortet skal lukkes

Det går godt i Danmark. Arbejdsløsheden falder. Antallet af private arbejdspladser stiger. Vi har råd til at investere i bedre velfærd. Venstre og regeringen har strammet udlændingepolitikken og begrænset tilstrømningen til Danmark. Det går faktisk – med Statsministerens ord – ret godt.

Og det skal det blive ved med, for vi skal have alle med. Derfor har Venstre fortsat en ambition om at sænke skatten. Særligt for dem med de laveste arbejdsindkomster. Det tager vi fat på igen her i januar.

Et andet område, vi kaster os over, er indsatsen for at nedbryde de parallelsamfund, der desværre stadig eksisterer. Det slog Statsminister Lars Løkke Rasmussen fast med syvtommersøm i sin nytårstale.

Vi kan ikke acceptere, at vi i et velfungerende land som Danmark har ghettoområder og parallelsamfund. Ghettoer, hvor beboerne ikke kan dansk. Hvor penge ikke er noget man tjener, men noget man får fra kommunekassen. Parallelsamfund, der lever under egne regler og ikke anerkender dansk lov og ret. Ghettoer og parallelsamfund hvor man ikke vælger Danmark til.

Og det er jo det, det hele handler om: At vælge Danmark til. Det handler ikke om hudfarve, og det handler ikke om religion. Det handler om, at man vil Danmark. Det er et valg, den enkelte træffer. Og det er et valg, hvor ingen andre udfald end at vælge Danmark til kan accepteres, hvis man vil være en del af det danske samfund. Der er ingen undskyldninger.

I ghettoområder som Vollsmose, Gellerupparken og Mjølnerparken ser vi desværre store grupper med en manglende lyst til at integrere sig og bidrage til samfundet. Det går ikke, og det skal der sættes en stopper for.

Regeringen har strammet gevaldigt op på udlændingepolitikken siden folketingsvalget i 2015. Det har været nødvendigt. For antallet af mennesker, der kommer til Danmark betyder kolossalt meget for vores evne til at integrere de mennesker ordentligt. Asyltilstrømningen er nu på laveste niveau siden 2008.

Derfor vil regeringen inden længe præsentere et udspil med konkrete forslag til, hvordan vi fjerner parallelsamfund. Der er brug for en målrettet indsats, så de seneste 40 års fejlslagen udlændingepolitik ikke kommer til at have store og ulykkelige konsekvenser for vores samfund også i fremtiden. Det skylder vi de kommende generationer – uanset hvor mange generationer de har bag sig i Danmark.