Forsvar

Flere veteranhjem og mere støtte til pårørende

Venstres forsvarsordfører - Troels Lund Poulsen

Venstre vil gøre mere for danske soldater, der har været udsendt på internationale missioner

Venstre er klar med et nyt veteranudspil, der skal sikre større opbakning til de danske veteraner.

Danske soldater yder en stor indsats ude i verden med risiko for både psykiske og fysiske mén, og derfor fortjener de, at vi tager hånd om dem og deres pårørende, siger Venstres forsvarsordfører Troels Lund Poulsen.

- Danmark har i mange år deltaget i internationale missioner, og derfor er det tid til at gøre mere for veteranerne. Vi skylder de udsendte og deres familier en stor tak for indsatsen, og vi skal gøre, hvad vi kan for dem, når de kommer hjem. Derfor vil vi prioritere området højere, end det er tilfældet i dag, siger  Troels Lund Poulsen.

I det nye udspil er der lagt op til at bruge 40 mio. kr. mere på veteranindsatsen. Pengene findes inden for forsvarets eksisterende rammer. De 40 mio. kr. skal bl.a. gå til indsatser i forhold til soldaternes børn og pårørende, mulighed for at påskønne soldaternes indsats med medaljer og ikke mindst at sikre både nye og eksisterende veteranboliger.

- Vi mener, at det er nødvendigt at bruge flere penge på veteranhjem i Danmark. Kapaciteten er for lille, og den geografiske spredning er for stor. Det kan vi gøre bedre, så vi skal investere i nye hjem, ligesom vi skal sikre økonomien i dem, vi allerede har, forklarer Troels Lund Poulsen.

Han understreger desuden, at kommunerne skal have et større fokus på veteraner, og at veteran-organisationerne løbende skal inddrages i evalueringen af den danske veteranpolitik.