Økonomi og vækst

Erhvervslivet skal have mere vind i sejlene

Der er fart på erhvervslivet. Opsvinget er begyndt – og nu skal vi give flere og optimale muligheder for, at opsvinget for alvor kan bide sig fast og fortsætte.

Det var derfor også en rigtig god dag i går, da vi indgik en erhvervs- og iværksætteraftale, der skal være med til at understøtte opsvinget yderligere. Det er en pakke, der fjerner og sænker en række afgifter, gør det mere attraktivt at investere og løfter turisme-erhvervene. Med andre ord er gårsdagens aftale til gavn for det danske erhvervsliv og danskere i hele landet.

Det bliver f.eks. ikke længere nødvendigt at tage over grænsen for at handle billigere varer. Herhjemme skal priserne være konkurrencedygtige. Derfor letter vi afgifterne på flere af de typiske grænsevarer. Vi skal ikke længere køre mange kilometer for at få øl, alkoholsodavand eller nødder til en rimelig pris. Det gavner ikke kun privatøkonomien – det gavner også de enkelte danske forhandlere. For billigere varer betyder flere kunder i butikkerne på den danske side af grænsen.

Aftalen gør det også nemmere at få turister på den danske side af grænsen. Med ca. 200 mio. kr. årligt giver vi turismen bedre vilkår – med fokus på deleøkonomi og bedre vilkår for campingpladser og hoteller. Derudover styrker vi markedsføringen af kyst- og naturturismen i Danmark.

Væksten skal også komme de enkelte danskere til gode i deres hverdag. Hvis væksten skal sikres i hele landet, skal bredbåndskvaliteten heller ikke dikteres af geografisk placering. Vi har allerede indgået en aftale om, at alle husstande og virksomheder skal have adgang til bredbåndsforbindelse med mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload inden 2020. Sådan får vi bedst hele landet med på bølgen.

Endelig er der også et tydeligt grønt element, hvor vi gør elvarmen billigere for at understøtte den grønne omstilling.

Jeg synes, at den nye pakke er et fantastisk tiltag, som vil sætte endnu mere fart på væksten herhjemme samt skabe økonomiske fordele for de private danske husholdninger. Jeg glæder mig til at se pakken implementeret og se det danske erhvervsliv med endnu mere vind i sejlene.