Skat:
Venstre sikrer boligejere og pensionister med ny skattereform

22. juni 2012, 20.39

Venstre og konservative har indgået en aftale med regeringen om en skattereform, som freder boligejerne og folkepensionisterne.

Samtidig hæves topskattegrænsen markant, ligesom gevinsten ved at arbejde forøges. Aftalen glæder Venstres formand Lars Løkke Rasmussen.

- Jeg er tilfreds med, at det er lykkedes at sikre en skattereform med en markant blå profil. Skattereformen har ægte skattelettelser for godt syv milliarder kroner, og samtidig er det lykkedes at aflyse regeringens angreb på boligejere og folkepensionister. Det var vigtigt for Venstre, siger Lars Løkke Rasmussen.

- Regeringen har i dens korte levetid allerede gjort det dyrere at være dansker ved at hæve skatter og afgifter for over seks milliarder kroner. Hvis den også havde lavet en skattereform med Enhedslisten, så ville det koste yderligere arbejdspladser og vækst i Danmark. Det har været vigtigt at forhindre for Venstre, siger Venstres formand.

Fakta:

• Regeringen havde planlagt at beskatte boligejerne med yderligere 3,9 mia. Det kunne ramme op mod hver femte boligejer – og særligt de unge boligejere med store lån ville blive hårdt ramt.
  • Rentefradrag og ejendomsværdibeskatningen kan ikke forringes frem til 2020.
  • Regeringen havde planlagt at forringe pensionisternes vilkår ved at skære 13.600 kr. af folkepensionens grundbeløb. Det sker ikke.
  • Regeringen havde planlagt aldersdiskriminerende og urimelig forskelsbehandling af seniorer på arbejdsmarkedet. Det sker ikke.
  • Topskattegrænsen hæves med 77.100 kr. (inkl. den udskudte topskattelettelse på 19.200 kr.) til 467.000 kr. Det betyder, at omkring 250.000 danskere slipper for at betale topskat.
  • Beskæftigelsesfradraget hæves med 16.200 kr., så det bedre kan betale sig at tage et arbejde.
Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter
Likebox