Skattereform:
Venstre rækker regeringen endnu en hånd

Af: Jonas Haugegaard - 15. juni 2012, 14.24

Den helhedsløsning for dansk økonomi, som Venstre lagde frem, vil regeringen ikke være med til. Med et nyt udspil bider Venstre sig nu fast i forhandlingsbordet. Vi må ikke tabe en skattereform på gulvet, siger Lars Løkke Rasmussen.

Regeringen har afvist Venstres forslag til en helhedsløsning for dansk økonomi. Forslaget skulle sikre tryghed om dansk økonomisk politik de næste mange år ved at gennemføre en ambitiøs skattereform kombineret med de nødvendige reformer.

Nu bider Venstre sig fast i forhandlingsbordet. Danmarks største parti rækker endnu en hånd frem til regeringen og er klar med et nyt udspil.

- Skal vi så tabe en skattereform på gulvet, spurgte Venstres formand Lars Løkke Rasmussen torsdag aften på sin Facebook-profil. Og gav selv svaret:

- Nej! Lad os bruge de tre elementer, regeringen selv har lagt på bordet, og koncentrere os om skatten i 2013, 2014 og 2015. Det er dét, der betyder noget, hvis vi skal have optimismen tilbage. Hellere en klar aftale om skattelettelser nu, end – som regeringen også foreslår – et politisk løfte om et yderligere beskæftigelsesfradrag på 300 kr. og en højere topskattegrænse på 1.000 kr. i 2022.

Lars Løkke Rasmussen mener, at hvis regeringen tager positivt imod den idé, og ideen om at fjerne topskatten på indkomster på op til eksempelvis 750.000 kroner til fordel for en lavere mellemskat, er det muligt at have en aftale på plads inden sommerferien.

- Idéen med trepart var at "tvinge" alle danske lønmodtagere - uanset indkomst - til at yde lidt ekstra timer på arbejdet. Den idé blev ikke til noget. Så må vi i stedet motivere gennem en lempelse af skatten på den sidst tjente krone. Venstres udspil, som selvfølgelig skal forhandles, vil give mere end 500.000 danske lønmodtagere en ekstra gevinst for den sidste arbejdstime. En erhvervsskattepakke skal samtidig være med til at sikre, at der kommer nye danske arbejdspladser. Jeg håber, regeringen melder positivt tilbage. Det vil være godt for Danmark, skriver Lars Løkke Rasmussen på sin Facebook-profil.

Fakta om Venstres udspil:

• Skattereformen gælder kun i tre år, fra nu og i resten af valgperioden frem til 2015.
  • Finansiering bl.a. fra reformer af førtidspension, satsregulering og fra skattereformens overskud.
  • Beskæftigelsesfradraget hæves med over 10.000 kroner i 2015 – som regeringen foreslår.
  • Indtægtsgrænsen for topskat hæves med over 50.000 kroner i 2015 – som regeringen foreslår.
  • Topskatten reduceres for indkomster mellem 445.000 og fx 750.000 kroner.
  • Planer om at forringe skattefradraget for boligejere skal droppes.
  • Erhvervslivet får en erhvervsskattepakke.

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter
Likebox