Nyhedsbrev:
Spionsagen: Hvem holder Socialdemokraterne hånden over?

Af: Karsten Lauritzen, Venstres retsordfører - 11. april 2012, 11.35

Hvorfor slettede Nyrup-regeringen PET-oplysninger om danske spioner? Var det politisk belejligt at dække over bestemte personer? Hvorfor vil Justitsminister Morten Bødskov (S) ikke rette henvendelse til den amerikanske regering, så vi kan få sagen opklaret?

Afsløringen af en ny sag om omfattende landsskadelig spionage under den kolde krig er chokerende, og debatten er fyldt med uafklarede spørgsmål. En fremtrædende dansk historiker er trådt frem og fortæller, at en offentligt kendt dansk mand midt under kampen mellem de liberale demokratier i den frie verden og undertrykkende diktaturer i østblokken valgte at undergrave danske interesser ved at spionere for kommunisterne.

Ingen skal kunne gemme sig for den slags handlinger. Sandheden skal frem i lyset, og derfor har Venstre længe leveret markant støtte til koldkrigsforskningen. Når en dansk storspion nu tilsyneladende er blevet identificeret, er det vigtigere end nogensinde at få afklaret, hvad der er foregået.

Imidlertid har to socialdemokratiske justitsministres beslutninger givet anledning til en masse uafklarede spørgsmål. Daværende justitsminister Bjørn Westh (S) var midt i 1990’erne med til at slette en række af filerne i PET’s koldkrigsarkiv. Disse filer kunne have skabt klarhed over sagens rette sammenhæng, men nu er vi afhængige af hjælp fra amerikanerne, som heldigvis stadig ligger inde med de nødvendige arkiver.

Venstre foreslår, at det nødvendige telefonopkald til den amerikanske regering straks foretages, men vi er blevet mødt med radiotavshed af justitsminister Morten Bødskov.

Sandheden skal frem i lyset. Thorning-regeringen ønsker tilsyneladende at holde danskerne hen i det uvisse om, hvad der er foregået under den kolde krig. Det giver anledning til alt for mange spekulationer om, hvorvidt der bliver holdt hånden over fremtrædende danske personer. Det kan vi ikke være tjent med, og derfor bør vi hurtigst muligt få fat i de amerikanske filer.