SF-plan skaber højst 750 nye job

Af: Sverre Quist - 19. januar 2011, 11.30

Både Danske Bank og Dansk Erhverv er særdeles skeptisk over for SF’s påstand om at kunne skabe 75.000 job. Ikke mærkeligt med så diffus en politik, mener erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen.

Der er langt fra SF’s nye økonomiske plan til de 75.000 nye job, partiet påstår, den vil skabe. Rigtig, rigtig langt.

- Det lugter af erhvervspolitik fra de ' gode' gamle dage. Hvis det skaber 750 nye arbejdspladser, skal vi vist være glade, siger Danske Banks cheføkonom Steen Bocian på forsiden af dagbladet Politiken i dag. Han kritiserer et af de centrale punkter i planen, der betyder, at det offentlige ikke længere nødvendigvis skal købe varerne billigst muligt.

- Skal det være offentlig politik at købe dyrere varer, der måske på lang sigt skaber arbejdspladser? Det betyder dyrere ydelser og mindre offentlig service, siger Steen Bocian.

Venstres erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen er ærlig talt noget forvirret over, hvad SF vil.

For at skabe vækst skal det offentlige ifølge SF-planen bruge sine penge på velfærdsteknologi og klima. Men det er en særdeles besynderlig udmelding fra netop SF, pointerer Venstres erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen.

- Det harmonerer meget dårligt med, at netop SF har været meget kritiske over for, at eksempelvis virksomheder som Siemens og Vestas inden for grøn energi har fået erhvervsstøtte gennem ErhvervsPhD-ordningen. Men nu kan jeg så forstå, at det alligevel er en branche, SF gerne vil støtte, siger Torsten Schack Pedersen til venstre.dk.

- Og så skal man huske, at det her kommer oven på deres økonomiske plan, som betyder stigende skatter for mere end 31 milliarder kroner. Og det er kvælende for væksten og nye job. Så der er ikke noget at sige til, hvis erhvervslivet er særdeles skeptisk over for SF’s politik, siger han.

Sådan ser SF's nye vækstplan ud ifølge Dansk Erhverv: En stor buket tidsler uden roser.

Skepsis er da også et af nøgleordene hos Dansk Erhverv, når talen falder på SF-planen. Underdirektør Søren Friis Larsen har meget svært ved at få tingene til at hænge sammen i SF-planen.

- Det er mildest talt svært at få øje på, hvor så mange jobs skulle komme fra. Fra 2010 til 2018 falder arbejdsstyrken med ca. 52.000 personer, og SF forsømmer at forholde sig til, hvordan man på den baggrund vil øge beskæftigelsen så markant, som oplægget lægger op til, siger Søren Friis Larsen til Berlingske Tidende.

Her beskriver han planen som en stor buket tidsler med alt for få roser.

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter
DINE VENNER ANBEFALER