Kommunal økonomiaftale:
Ros til kommunerne - ris til regeringen

Af: Jonas Haugegaard - 10. juni 2012, 19.57

Kommunerne udviser stor økonomisk ansvarlighed i den netop indgåede aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening om kommunernes økonomi for næste år. Men aftalen viser også, at vi har en hyklerisk regering. Det mener Venstres økonomi- og kommunalordfører Jacob Jensen.

Søndag aften indgik Kommunernes Landsforening og regeringen en aftale om kommunernes økonomi for 2013. Aftalen giver ifølge Venstres økonomi- og kommunalordfører Jacob Jensen grund til at konstatere to ting.

- For det første viser aftalen, at kommunerne igen i år udviser stor ansvarlighed i forhold til at få samfundsøkonomien til at hænge sammen i en svær tid. Der er tale om en ganske beskeden ramme, som kommunerne kan operere inden for til næste år.

- Men aftalen viser også, at vi har en hyklerisk regering i Danmark. Da regeringspartierne sidste år var i oppostion, himlede de op med udtryk som ’blodbad’, ’massakre’ og ’udsultning’, når de skulle beskrive den økonomiaftale, som VK-regeringen lavede med kommunerne. Dengang blev der lagt op til nul-vækst i kommunernes økonomi i de kommende par år. Nu går aftalen med den nye regering endnu videre med minusvækst blot et år senere. Gad vide, hvad Thorning, Vestager og Søvndal nu vil kalde det? spørger Jacob Jensen.

Likebox