Grønland:
Regeringen må levere svar

Af: Ellen Trane Nørby, politisk ordfører og Gitte Lillelund Bech, grønlandsordfører - 09. februar 2013, 15.29

I Venstre kerer vi os om rigsfællesskabets fremtid, og vi ønsker at bevare et godt og tillidsfuldt samarbejde med og om Grønlands selvstyre

Venstre afviser på ingen måde at stemme for lempelsen af udlændingeloven. Men vi må først have et ordentligt kendskab til loven og konsekvenserne.

Lad os derfor slå det fast med syv tommer søm: Venstre står fuldstændig bag den selvstyrelov, som vi vedtog i 2009.

Selvstyreloven betyder, at Grønland har overtaget en række sagsområder fra Danmark. Blandt andet råstofområdet og arbejdsmarkedsforhold. Det respekterer Venstre. Men på alle de områder, som Grønland ikke har overtaget, har regeringen og Folketinget fortsat den udøvende og lovgivende magt.

Det gælder fx udlændingeområdet. Så når selvstyret i forlængelse af storskalaloven ønsker en ændring af udlændingeloven, der lemper på reglerne for arbejdstilladelser til tusindvis af kinesiske minearbejderes indtog i Grønland, er det regering og Folketing, der skal gennemføre en ændring.

Regeringen har tilkendegivet, at den støtter en sådan lempelse, og at den snart vil fremsætte et lovforslag. Venstre kender ikke indhold eller omfang af den foreslåede ændring, og derfor har vi naturligvis sagt, at vi må kende omfanget og konsekvenserne, inden vi kan stemme for. Det er sund fornuft og god parlamentarisk skik.

Og sikkert er det, at arbejdstilladelser til tusindvis af udenlandske minearbejdere vil få betydning på en lang række områder – og også områder, som Danmark stadig har ansvaret for. Det gælder f.eks. politi- og retsvæsen, arbejdstilsynet, overvågning af havmiljø og ændrede krav til search-and-rescue-beredskabet, når utallige skibe i fremtiden skal sejle til og fra minernes nyanlagte havne.

Likebox