Trafikalt sommertogt med uofficiel danmarksrekord i togkørsel:
På sporet af Danmark

20. juni 2012, 09.30

Folketingets to store trafikentusiaster, Kristian Pihl Lorentzen (V) og Kim Christiansen (DF) bruger en del af deres sommerferie på at køre landets jernbaner tynde i et enestående trafikalt sommertogt.

De to trafikordførere har besluttet at køre Danmark rundt i tog på en uge, hvor togpassagerer får muligheden for at møde Kim Christiansen og Kristian Pihl Lorentzen i kupeerne til en sommersnak om infrastruktur og kollektiv trafik. Togtet gennemføres fra tirsdag den 3. juli til mandag den 9. juli med kørsel på samtlige jernbanestrækninger med passagerdrift, undtagen S-banen, men inklusiv alle lokalbaner.

Trafikordførere og tognørder

Undervejs vil de to trafikordførere få et direkte indblik i de danske togpassagerers vilkår. Politikere får ofte skudt i skoene, at de bare sidder bag Christiansborgs tykke mure uden kontakt med danskernes hverdag udenfor murene. Det gør Kristian Pihl Lorentzen og Kim Christiansen nu noget ved. Ved at afprøve hele Danmarks jernbanenet sætter de positivt fokus på transportpolitik og kommer meget tæt på jernbanens udfordringer. Desuden er det ingen hemmelighed, at begge transportordførere er tognørder med stor begejstring for tog og jernbanedrift. Så de glæder sig.

Indblik i pendlernes hverdag

- Togkørsel er ikke kun en vigtig del af mange danskeres hverdag. Jernbanen er også en stor interesse for mig personligt. Derfor glæder jeg mig meget til at tilbagelægge hele Danmarks jernbanenet og få et øjebliksbillede af de danske passagerers vilkår, siger Kristian Pihl Lorentzen, som desuden bruger togtet som research i felten til sin næste bog, ”På sporet af Danmark – Jernbanen før, nu og i fremtiden.”

- Vi kommer virkelig hele vejen rundt på denne tur. I bogstaveligste forstand fra Sønderborg til Skagen og fra Thyborøn til Tisvildeleje. Udover at det bliver en stor personlig oplevelse for Kristian og mig, så håber jeg også, at rigtig mange passagerer vil komme forbi og få en snak med os på den lange togtur, siger Kim Christiansen.

Festlig afslutning på Hovedbanegården

Der fløjtes til afgang tirsdag d. 3. juli i Sønderjylland, hvor der er arrangeret et pressemøde ved Dybbøl Mølle kl. 09.00. Herefter tager de to trafikordførere plads i toget på Sønderborg Station. Efter syv dage på farten og mere end 2000 tilbagelagte togkilometer ankommer de to herrer på Københavns Hovedbanegård mandag den 9. juli kl. 18.28, hvor den uofficielle Danmarksrekord i togkørsel fejres med fest og farver på perronen.

Kom og mød de to trafikordførere på sporet!

For yderligere information:

Trafikordfører for Venstre

Kristian Pihl Lorentzen

Tlf. +45 2752 2818

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter