Miljø:
Minister i samråd om olieulykker

23. september 2012, 11.20

Beredskabet til at bekæmpe en olieulykke i dansk farvand er blandt de dårligste i hele Østersøregionen. Det er uholdbart, og Venstre kalder derfor forsvarsministeren, Nick Hækkerup, i samråd.

Beredskabet, der skal bekæmpe en olieulykke i dansk farvand, er blandt de dårligste i hele Østersø-regionen. Det er ikke godt nok, og derfor kalder Venstre nu forsvarsministeren i samråd.

Olieskibe sejler som aldrig før ind og ud af dansk farvand. Det anslås, at 60.000 skibe årligt sejler ind i Østersøen via Storebælt eller Øresund. Men sker der bare én ulykke, kan det få fatale konsekvenser. Beredskabet er nemlig i den grad utidssvarende

- Det er uacceptabelt og uholdbart, at beredskabet ikke er rustet til at bekæmpe en katastrofe i dansk farvand. Nu kalder jeg ministeren i samråd for at spørge ham, hvad han har tænkt sig at gøre ved problemet, siger Venstres forsvarsordfører Troels Lund Poulsen, der desuden vil tage spørgsmålet op i forbindelse med efterårets forhandlinger om besparelser i Forsvaret.

Helt konkret er Søværnets fire miljøskibe forældede og ineffektive og flydespærringerne, der skal inddæmme olien til havs, virker ikke i blæsevejr eller isfyldt farvand. Derfor må og skal der ske noget.

- Vi ønsker at udlicitere den her opgave, så den ikke ligger hos staten. Forsvaret står i en situation, hvor der skal spares penge, og derfor skal Forsvaret ikke investere i helt nyt materiel, siger Troels Lund Poulsen.

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter
Likebox