Uddannelse:
Milliarder til universiteterne er VK-politik

Af: Martin Lünell Christensen - 17. september 2012, 10.40

Det er den tidligere VK-regerings værk, at der næste år tilføres øgede midler til landets universiteter. Det viser et dokument fra Finansministeriet. Alligevel prøver uddannelsesminister Morten Østergaard at tage æren.

Det er egentlig ikke så svært. Pengene til universiteterne er fra VK-regeringens tid - stik imod, hvad uddannelsesminister Morten Østergaard hævder.

Milliardinvesteringen i nye bygninger og laboratorier, der har fået en fin overskrift i regeringens finanslovsforslag, og er blevet kaldt et særligt prioriteret område, er politik fra VK-regeringens tid.

- Pengene til de nye investeringer i bygninger og laboratorier er en del af en aftale VK-regeringen lavede i 2009. Derfor er der intet nyt i forslaget, men alligevel prøver Morten Østergaard og de radikale at tage æren for det, siger Venstres næstformand Kristian Jensen.

På de radikales landsmøde i weekenden blev det endnu engang slået stort op, at de radikale er særligt ambitiøse på dette område, og at der her er tale om en helt central sejr for de radikale.

- Det er at pynte sig med lånte fjer, når de radikale slår sig op på at tale universiteternes sag. For realiteten er, at det er VK-regeringen, der har lavet benarbejdet og prioriteringen i aftalen. Det skylder de radikale at fortælle, siger Kristian Jensen.

Det er et svar fra Finansministeriet, der viser, at pengene stammer fra den gamle aftale, og at der altså ikke er tale om nye penge eller prioriteringer.

- Svaret fra Finansministeriet viser med tydelighed, hvor pengene stammer fra. Og ikke overraskende fortsætter den nuværende regering med at kopiere gammel VK-politik. Det er selvfølgelig positivt, men danskerne fortjener at få det at vide, når det er gammel vin på nye flasker, siger Kristian Jensen.

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter
Likebox