Snydt igen:
Mere arbejde - ingen penge

Af: Sverre Quist - 29. august 2011, 13.55

Du får ikke penge for din ekstra indsats, når Helle og Villy vil tvinge dig til at arbejde længere.

S-SF-partilederne er i dag nået frem til, at pengene skal være der, inden man bruger dem.

Partierne kalder det for et 'forsigtighedshedsprincip'.

Det er givetvis de færreste, der bliver voldsomt overraskede over, at man midt i en gældskrise ikke skal bruge penge, man ikke har.

Men for Danmarks offentlige ansatte er det en rigtig dårlig nyhed. Helle og Villy har nemlig ikke råd til at betale, når de vil tvinge dig til at arbejde mere. Det er der nemlig ingen penge til i deres økonomiske plan.

- I dag står det klart, at de offentligt ansatte ikke får løn for de 12 minutter. Det koster jo næsten 10 mia., og Socialdemokraterne og SF har i dag meldt ud, at de ikke vil bruge penge, de ikke har, siger Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby, der undrer sig over, hvad Helle og Villys røde apparat vil sige til det.

- Er det aftalt med fagbevægelsen, at de offentligt ansatte ikke skal have løn for de 12 minutter?

Socialdemokraterne og SF har tidligere forsvaret sig med, at udgifterne til ekstra lønninger til de offentligt ansatte er indeholdt i den betydelige udgiftsvækst, som Fair Løsning 2020 lægger op til.

- Så begynder cirkelslutningerne da for alvor for S-SF, konstaterer Ellen Trane Nørby.

- 'Forsigtighedsprincippet' indebærer, at pengene skal være i kassen, før de kan bruges. Pengene kommer først i kassen, når folk arbejder mere. Men folk skal have løn for dette arbejde – og de ekstra penge hertil kommer altså fra de udgiftsforslag, som S og SF siger, de først vil gennemføre, når pengene er i kassen. Så enten er der ikke penge til de offentligt ansattes merarbejde – eller også er 'forsigtighedsprincippet' allerede skudt i sænk.

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter
Likebox