Lykke i farverigt optog

Af: Sverre Quist - 21. august 2010, 14.48

Klima- og energiministeren markerer med sin deltagelse i Pride Parade, at der ikke findes en entydig manual til det gode liv.

Musikken gjalder ud af højttalerne, ladvognene dytter og fra lejlighederne langs ruten hænger folk og flag i regnbuens farver ud af vinduerne.

Det farverige optog med Pride Parade 2010 er i skrivende stund på vej fra Frederiksberg til Københavns Rådhus. Og med i optoget, der skal skabe opmærksomhed for homoseksuelles rettigheder, er klima- og energiminister Lykke Friis.

- Paraden handler for mig om frihed til forskellighed. Vi må hver især finde vores vej igennem lykkens labyrint. Der findes ingen manual for det gode liv, siger Lykke Friis direkte på telefon fra optoget, der i skrivende stund er godt på vej fra Frederiksberg Rådhus til Københavns Rådhusplads.

Lykke Friis er også minister for ligestilling, og ifølge arrangørerne er det første gang, at en minister deltager. Med sig har hun både hunden Winston og sin mand Peter Warming. Ifølge vedholdende forlydende går også hunden ind for homoseksuelles rettigheder, men er til gengæld ikke helt tilfreds med det høje lydniveau.

Undervejs har Lykke Friis været om bord på VU’s vogn, hvor der bl.a. bliver spillet Nik og Jay og delt kondomer og brochure ud med budskabet ’ Hellere bøssefar end skattefar’. Rapporterne lyder i øvrigt på godt humør, fremragende stemning – og en del bar hud.

Men der er også stor alvor i optoget. Lykke Friis har netop været forbi en særlig ladvogn. Ved siden af den går en gruppe mennesker med flag og bannere med budskab om et frit Iran og lige rettigheder til alle. Der er nemlig mange nationaliteter repræsenteret i optoget, og vognen fra Iran har gjort indtryk på Lykke Friis, fordi homoseksualitet er grund nok i sig selv til at man kan henrettes i Iran.

- Vi er kommet langt med ligestillingen herhjemme - også når det gælder homoseksuelles rettigheder. Men når vi ser ud i verden, oplever vi stadig store problemer, og derfor er jeg utrolig glad for at se deltagere fra mange lande, siger hun til venstre.dk.

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter