Dansk politik:
Løkke: Pia K. tog ansvar

Af: Christian Bækgaard - 07. august 2012, 23.51

Pia Kjærsgaard er en af de helt store politikere i nyere dansk politik, siger Venstres formand Lars Løkke Rasmussen.

Venstres formand Lars Løkke Rasmussen

I anledning af, at Pia Kjærsgaard har meddelt, at hun går af som partiformand for Dansk Folkeparti, udtaler Venstres formand Lars Løkke Rasmussen:

- Pia Kjærsgaard stopper som partiformand. Hun er en af de helt store politikere i nyere dansk politik. Selvom hun heldigvis genopstiller til Folketinget, træder hun nu tilbage fra den tillidspost, hvorfra hun har sat store politiske aftryk og gjort Dansk Folkeparti til et seriøst, robust og succesfuldt parti.

- I mit virke som minister og statsminister er der to ord, som karakteriserer mit tætte samarbejde med Pia gennem mange år: Tillid og troværdighed! Senest tog hun – på et vanskeligt tidspunkt – et kæmpe ansvar for dansk økonomi sammen med den daværende VK-regering og Det Radikale Venstre – på et tidspunkt, hvor S og SF kunne trylle alle problemer væk på 12 minutter. Det vidner om en politiker, som har modet til at træffe svære og nødvendige beslutninger, selvom det ikke altid er populært i situationen. Det bliver tungt at løfte arven efter hende. Jeg byder hendes efterfølger velkommen.

- Ikke alle spåede Dansk Folkeparti lang levetid, da Pia Kjærsgaard i sin tid brød med Fremskridtspartiet og stiftede partiet. Men på grund af Pias integritet, ukuelighed og utrættelige indsats er Dansk Folkeparti nu i den grad et fast og uomgængeligt element i dansk politik. Hun har leveret et flot og imponerende formandskab!

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter
Likebox