Folkemøde:
Klassens time

15. juni 2012, 14.49

I dag fik tre bornholmske skoleklasser mulighed for at møde Danmarks yngste borgmester, Thomas Banke, og Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby, til klassens time. Her kunne skoleeleverne tale om alt det, der optager dem i hverdagen.

Det blev til en snak om de unges fremtidsdrømme, om ungdomsuddannelserne på Bornholm, den kollektive transport og skolelukninger.

Ellen Trane Nørby og Thomas Banke opfordrede de unge til at søge indflydelse på beslutningerne gennem f.eks. de politiske ungdomsorganisationer. Det er nemlig kun ved at investere sin tid og sine kræfter, at man kan gøre sig håb om at få ændret de ting, som man gerne vil ændre.

- Hvis kommunen vil lukke jeres skole eller omlægge en busrute, så I får længere transporttid, så skal I da høres. Og sørge for ikke at give op, selvom I ikke får jeres vilje igennem i første omgang. Og husk, at det ikke altid er jeres forældres opgave at kæmpe jeres kampe. Det er trods alt ikke jeres forældre, der går i skolen, sagde Ellen Trane Nørby.

Men de voksne kan også gøre deres. I Fredericia er der etableret et ungebyråd, der består af 21 folkevalgte unge, der er valgt af alle unge i kommunen. De mødes 4-5 gange om året for at give deres besyv med i beslutninger, som vedrører dem. Og det ”voksne” byråd lytter.

- Der er ikke noget, der gør større indtryk på kommunalpolitikere end en gruppe unge mennesker, der er gået sammen og engageret kæmper for noget, de tror på. Vi har bl.a. lyttet til deres ønsker i forhold til skolelukninger, siger Thomas Banke.

Og med de ord gik både voksne og unge til frikvarter og videre ud i Folkemødet.

Kommenter artikel

Bemærk: God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter