EM:
Drop dansk soloridt til Ukraine

Af: Lykke Friis, Venstres EU-ordfører - 07. juni 2012, 13.31

I én af de mest principielle debatter i Europa - boykot af fodbold-EM i Ukraine - dukker statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) nakken og gemmer sig bag den fortærskede kliché om, at sport og politik ikke må blandes sammen.

Men denne sag drejer sig ikke om "Danmarks nationalsport", som statsministeren har udtrykt det, men om kampen for demokrati og menneskerettigheder i Europa.

Siden Venstre i slutningen af april lagde pres på regeringen for at boykotte EM i Ukraine, er udviklingen kun gået i den forkerte retning.

I sidste måned meddelte de ukrainske myndigheder, at de ikke vil se på den tidligere premierminister Julia Timosjenkos sag før i slutningen af juni. Med andre ord: Timosjenko vil fortsat sidde bag lås og slå, når EM-bolden begynder at rulle i morgen.

Så fulgte nyheden om, at myndighederne havde aflyst en homoseksuel parade, ”Gay Pride”, samt en BBC dokumentarudsendelse, der viser racismens modbydelige ansigt på fodboldlægterne i Ukraine. Og som om det ikke var nok: I sidste uge måtte Ukraines uafhængige menneskerettighedskommissær flygte ud af landet!

En lang række europæiske lande har for længst pakket kufferten ud; senest regeringens nye, tætte allierede Francois Hollandes Frankrig. Det danske formandskab bryder ikke bare enigheden i EU men skader samtidig det danske renommé, når det gælder menneskerettigheder.

Hvor ville det dog klæde den danske regering at tage EU-formandskabet alvorligt og bakke op om den altdominerende linje i EU. Drop det danske soloridt, hvor I stædigt insisterer på at sidde på tribunen, samtidig med at I som figenblad vil holde møder med oppositionen.

For hvad er det mon for billeder, det statskontrollerede ukrainske TV vil lade gå verden rundt? Billederne af det officielle Danmark på ærestribunen, eller billederne af en dansk minister i intens dialog med diverse græsrødder? I Venstre er vi ikke i tvivl.

Så kom til fornuft og pak kufferten ud.

Likebox