Flagdag:
Dannebrog til tops - Danmark takker og mindes

05. september 2012, 12.30

I dag er officiel flagdag i Danmark. Landet over stryger Dannebrog til tops – for at hædre de soldater, der er eller har været udsendt på en mission for Danmark

Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby, var til stede på Kastellet, hvor hun selv tog dette billede.

På Kastellet i København blev flagdagen højtideligholdt af det officielle Danmark. Fra Venstre deltog Ellen Trane Nørby, tidl. forsvarsminister Gitte Lillelund Bech, forsvarsordfører Troels Lund Poulsen og Jakob Ellemann-Jensen. Flere andre folketingspolitikere fra Venstre deltager ligeledes i arrangementer rundt omkring i landet.

- I dag siger Danmark tak for den indsats, som danske soldater gør i verdens brændpunkter. Vi mindes dem, vi har mistet og sender de varmeste tanker til de, som ikke længere har deres kære omkring sig. De betalte den højeste pris, siger Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby.

Foruden de vejende flag landet over og ceremonien på Kastellet bliver soldaternes indsats også markeret med en mindegudstjeneste i Holmens Kirke samt en parade Christiansborgs Slotsplads.

- Danske soldater gør en flot og professionel indsats, som jeg har den dybeste respekt for. Derfor deltager jeg i dag sammen med mange tusinde andre i de officielle arrangementer på flagdagen, siger Ellen Trane Nørby.

Det er tredje år i træk, at der afholdes flagdag.

Likebox