Skat:
Børnecheck til alle

Af: Christian Bækgaard - 31. juli 2012, 14.30

Den planlagte beskæring i udvalgte forældres børnecheck er uretfærdig forskelsbehandling: Alle danske forældre har ret til den samme børnecheck.

Venstre vil kæmpe for at bevare børnechecken for alle - om man er gift eller ej, siger skatteordfører Torsten Schack Pedersen.

Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, har hen over sommeren fået en række henvendelser fra private, som mener, det er uretfærdigt, at forældre, der tjener over 760.000 kr. årligt, skal skæres i børnechecken.

Det er blandt andet urimeligt, at indgrebet kun rammer gifte forældre, mens samboende går fri, mener Venstre.

- Vi har været imod det her fra starten, og når vi skal mødes med forligspartierne i næste uge, vil vi gå efter at få det ændret. Vi mener ikke, at der skal forskelsbehandles på den måde, siger Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen.

Ulogisk og uretfærdigt

Hvis et forældrepar er gift, skæres der i børnechecken, hvis bare én af forældrene tjener over 760.000 kr. Er de derimod blot samboende, skæres de kun i børnechecken, hvis moderen har en indkomst over de 760.000 kr.

I praksis betyder det eksempelvis, at et gift par, hvor begge tjener 760.000 kr. eller mere, fremover skal have en mindre børnecheck, mens den ugifte direktør og hans kæreste, der eksempelvis tjener hhv. en million og 400.000 kr., ikke får beskåret børnechecken.

- Nu har vi meldt ud, hvad vi går efter, og så må vi se, hvad regeringen vil være med til. Men den nuværende løsning forskelsbehandler, og det vil vi kæmpe for at få lavet om på, siger Torsten Schack Pedersen, som også undrer sig over, hvorfor det lige præcis er børnefamilier, der skal betale, mens par uden børn går fri.

Likebox