Økonomi og vækst

Den besynderlige diskussion om ulighed

En samlet venstrefløj insisterer med jævne mellemrum på at stirre sig helt blind på ren matematik, når uligheden går en decimal op eller ned.

For mig handler ulighed om meget mere end matematik. Det handler om muligheder for den enkelte. Giver vi alle mulighed for at skabe sig en god tilværelse? Har børn og unge mulighed for at tage en uddannelse og skabe sig et solidt fundament for et liv i Danmark? Kan alle – høj som lav og rig som fattig – få god behandling, hvis de bliver syge?

Det kan man heldigvis i Danmark. Det er imidlertid ikke en given sag. Og det er det, diskussionen burde handle om – hvordan sikrer vi, at vi fortsat har råd til at tilbyde de bedste muligheder for den enkelte?

Det har Socialdemokratiet ingen bud på – overhovedet. De har til gengæld masser af kritik af Venstres politik. Særligt kontanthjælpsloftet, der sikrer, at det bedre kan betale sig at arbejde, får hårde ord med på vejen.

Klik her og del budskabet på Facebook

Det er nu engang sådan, at uligheden selvsagt bliver en smule større, når man gør forskellen mellem at være på kontanthjælp og i arbejde større. Som vi f.eks. gjorde det under den tidlige regering med skattereformen. Det er og var ikke et problem, selv om uligheden steg.

Men det er til gengæld et kæmpe problem, at Socialdemokratiet åbenbart ingen ambitioner har om at få flere flere kontanthjælpsmodtagere i arbejde, så de kan tjene deres egne penge og få kolleger, der regner med dem, så de bliver en del af et fællesskab.