Den bedst mulige aftale om Europol

Regeringen har nu fået mandat fra samtlige partier i Folketinget til at tage til Bruxelles og besegle en ny særaftale om Europol.

Grundlæggende er det en fin aftale, som sikrer, at politiet i den kommende tid fortsat kan være aktive i kampen mod kriminalitet på tværs af de europæiske grænser. Og det er ikke bare godt - det er den bedste mulighed for at være med i Europol-samarbejdet, når nu vi valgte at sige "nej tak" og lukke hoveddøren ved folkeafstemningen sidste år.

Men det medfører desværre nogle forringelser, når vi fra maj næste år ikke længere har et fuldt medlemskab af Europol.

Fremover vil dansk politi miste den direkte søgeadgang i Europols registre, vi vil miste vores stemmeret ved bestyrelsesmøderne, og dermed er dansk politi stillet ringere. Kort sagt: Det er ikke så godt, som hvis vi var fuldt medlem. Men det er trods alt en aftale, som vil betyde, at dansk politi kan fortsætte med at deltage aktivt i kampen mod international kriminalitet. Og det er godt! For hærdede kriminelle ser næppe landegrænser som den store forhindring for at fortsætte en kriminel løbebane. Tværtimod.

Og derfor skal vi naturligvis gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at politiet har de nødvendige værktøjer til at bekæmpe den grænseoverskridende kriminalitet. Og med en hastig teknologiudvikling vil betjente i fremtiden få nye muligheder, f.eks. søgning i Europols registre via mobile enheder – og her vil danske betjente med det nuværende aftaleudkast være koblet af i første omgang.

Og derfor er det helt nødvendigt, at en ny særaftale om Europol ikke bare lægges i skuffen. Den skal løbende evalueres, så vi kan sikre, at dansk politi ikke bare nu – men også i fremtiden – har de bedste forudsætninger for at bekæmpe international kriminalitet og sikre danskernes tryghed.