Venstre

Danskerne fortjener ærlighed

I Danmark kan vi være uenige om alle mulige politiske emner. Heldigvis. Det er kernen i demokratiet, hvor vi skal slås på ord og argumenter.

Sådan burde det også være nu - få måneder før folketingsvalget. Men desværre tyder det på, at den kommende valgkamp vil blive præget af usandheder og uærlig snak.

Seneste eksempel er kommet i denne uge, hvor Socialdemokraterne har igangsat endnu en kampagne mod Venstres forslag om et udgiftsstop i den offentlige sektor. Det er – desværre –  endnu en hyklerisk skræmmekampagne, der alene har til formål at sprede usandheder om Venstres politik.

I store annoncer påstår Socialdemokraterne, at Venstres udgiftsstop vil betyde fyringer af tusindvis af offentligt ansatte. Men det er både forkert og udtryk for et mageløst hykleri.

Det udgiftsstop, Venstre har foreslået, betyder, at der vil være råd til præcis det samme i den offentlige sektor næste år, som der er i år, da vi lader udgifterne stige med priser og lønninger. Det ved Socialdemokraterne inderst inde også godt. Men alligevel siger de noget andet. Måske for at dække over, at der faktisk er kommet færre offentligt ansatte, mens Helle Thorning-Schmidt (S) har været statsminister. Faktisk hele 13.752 færre.

Der er kommet 12.600 færre ansatte i kommunerne. Der er 256 færre politibetjente i dag, end da Lars Løkke Rasmussen var statsminister. Og der er 3.090 færre pædagoger.  Så socialdemokraternes kampagne er en ren boomerang. Tilsyneladende er Thornings værste mareridt, at vi skulle ønske at videreføre hendes politik. Det kan jeg godt garantere, at vi ikke ønsker.

Jeg synes, danskerne har fortjent en ærlig debat, der handler om, hvad partierne reelt vil, i stedet for at der skal males skræmmebilleder og laves skræmmekampagner. For vi er uenige med socialdemokraterne. Vi går ikke til valg på, at gøre en af verdens største offentlige sektorer endnu større. Vi mener, at det i de kommende år er vigtigere at investere i danske arbejdspladser end at gøre den offentlige sektor større. Det tager jeg gerne en debat om til hver en tid. Jeg ville bare ønske, det ikke skulle ske på baggrund af en falsk kampagne om Venstres politik.