Klima og miljø

Danske arbejdspladser er vigtigst lige nu

Foto: Colourbox

- Danske arbejdspladser er vigtigst lige nu. Sådan lyder det fra Venstres energiordfører Thomas Danielsen

- Danske arbejdspladser er vigtigst lige nu”. Sådan lyder det fra Venstres energiordfører Thomas Danielsen, der ligesom klima – og energiminister Lars Chr. Lilleholt i dag appellerer til, at sidste års klimalov med målet om at reducere CO2-udslippet med 40 pct. i 2020 skal reduceres til 37 pct. i 2020.

Meldingen kommer i kølvandet på nye beregninger fra Energistyrelsen, der viser, at særligt dansk landbrug vil blive hårdt ramt i form af en ekstraregning på 6,1 mia. kr. over de næste tredive år med en reduktion på 40 pct. frem for 37 pct.

- Det er meget vigtigt, at vi værner om dansk landbrug og danske arbejdspladser. En ekstraregning på 6,1 mia. kr. vil have en meget negativ effekt på landbrugserhvervet. Og lige nu er tiden til at værne om danske arbejdspladser, siger Thomas Danielsen.

- Dansk landbrug er skrøbeligt og i forvejen underlagt en meget stram miljøregulering. Jeg håber, vi kan finde et flertal i folketinget, der vil bakke op om, at det er vigtigere at sikre danske arbejdspladser og styrke vores konkurrenceevne med grøn realisme.