Danmark er den bedste danske opfindelse - Ja, Og hvad så?

Socialdemokratiet fører i øjeblikket en besynderlig ikke-politik, hvor mærkesagen tilsyneladende er at være uenig i alt, hvad regeringen præsenterer og så kombinere det med mere eller mindre forudsigelige skræmmekampagner – vel at mærke uden at komme med et eneste politisk forslag selv.

Det tætteste, man kommer på konkret socialdemokratisk politik i disse dage, er en storstilet kampagne, hvor formand Mette Frederiksen turer rundt med det nok så flotte – men komplet visionsløse – budskab om, at Danmark er den bedste danske opfindelse. Egentlig er det noget sludder – Danmark er ikke en konstrueret opfindelse, og hvis det endelig var, ville de, der opfandt Danmark, ikke være danske. Men fred være med det. Jeg er jo helt enig i budskabet om, at Danmark er det absolut bedste lande i verden – og det vil Venstre holde fast i.

For det er langt fra politisk lederskab at bruge al sin tid på at lave fine kampagner på glittet papir. ”Danmark er den bedste danske opfindelse”. Det er en simpel iagttagelse – en iagttagelse, som lyder flot - men som hverken sygeplejersken, pædagogen, kassedamen, kontanthjælpsmodtageren, den lavt- eller højtlønnede eller de kommende generationer kan bruge til noget.

Deraf mit spørgsmål: Og hvad så?

Hvilken politik vil Mette Frederiksen føre, for at det bliver ved at være sådan? Hvad har Socialdemokratiet af konkrete forslag? For skal vi bevare Danmark med alle vores værdier, friheder og muligheder i behold – også for de kommende generationer - ja, så er de retoriske ordspil, hvor vi konstaterer, at sådan er det i dag, jo ikke meget værd, når de står alene. Så skal der handling til.

I Venstre skræmmer lederskab og ansvar ikke – heller ikke selv om det er øretævernes holdeplads. Vi er ikke bange for at tage svære beslutninger for at sikre et stærkere Danmark for vores børn og børnebørn. Selvfølgelig skal det bedre betale sig at arbejde. Derfor har vi indført et kontanthjælpsloft, og vi vil gennemføre målrettede skattelettelser for de laveste indkomster. Selvfølgelig skal vækst og udvikling komme hele Danmark til gavn. Derfor har vi stillet os i spidsen for en historisk udflytning af statslige arbejdspladser. Selvfølgelig skal danske patienter have behandling i verdensklasse. Derfor har vi afsat 2,2 mia. kr. til bedre kræftbehandling, og i takt med at vi lever længere, vil vi bede dem, der kan, om at blive lidt længere på arbejdsmarkedet, så vi kan skabe et råderum til skattelettelser og bedre velfærd.

Man må hjertens gerne være uenig med os – men come on, socialdemokrater. Fremlæg dog noget politik, og lad os så tage diskussionen ud fra det i stedet for bare at være imod alting og kun fremlægge skræmmebilleder.

Påtag jer lederskabet som det største parti i oppositionen! Vis, hvilken vej I vil. For som det står nu, er det ikke til at få øje på den røde tråd – hverken hos Socialdemokratiet alene eller i fællesskab med de partier, der vil hjælpe Mette Frederiksen til magten. Så kom nu med nogle selvstændige svar – det skylder I danskerne.