Økonomi og vækst

Corydons genbrugspakke rækker ikke

Finansordfører Peter Christensen

Folketingsvalget er lige om hjørnet – og regeringen fornemmer tydeligvis, at klokken er ved at være fem minutter i tolv.

I hvert fald falder regeringens ministre nu pludselig over hinanden for at komme til at fremstå som erhvervslivets bedste venner. De har nu i al hast skrabet en række småforslag sammen og fremlagt dem, som om Danmarks fremtid og Danmarks vækst nu er reddet.

Men desværre er det, regeringen har fremlagt, allermest en genbrugspakke. Det meste er ting, vi allerede har aftalt i vækstpakkerne sidste år og forrige år. Også finansieringen er genbrug. Man dropper planlagte skattelettelser og vil i stedet gennemføre nye. Det kommer der jo altså ikke ny gang i hjulene af.

Det er desværre et velkendt og uærligt mønster fra regeringen, hvor man fremstiller tingene anderledes, end de i virkeligheden er. Man tager gamle forslag frem og lader som om, de er nye. Man påstår, at man strammer udlændingepolitikken – og så viser det sig, at ændringerne kun rammer 58 asylansøgere. Man siger, man har skabt 40.000 nye job – og så viser det sig, at det mest er studie- og deltidsjobs.

I Venstre tror vi på, at ærlig politik kræver mere end bare en reklamekampagne og et glittet oplæg.

Skal vi have gang i væksten, skal vi have indført et skatte- og byrdestop i Danmark. Skal vi have skabt flere job i den private sektor, skal vi holde op med at gøre en af verdens største offentlige sektorer endnu større, men i stedet investere i private arbejdspladser. Skal vi have styr på udlændingepolitikken, så skal vi åbne Danmark for dem, der kan og vil, og lukke for dem, der ikke vil.

Det derfor, der er brug for en borgerlig regering - igen.