Trafik

AFTALE PÅ PLADS: BILLIGERE FAMILIEBILER, LAVERE TAKSTER OVER STOREBÆLT OG EN UDVIDELSE AF FYNSK MOTORVEJ

Indrømmet: Det tog lidt længere tid, end vi regnede med. Det beklager vi, men nu bliver det markant billigere at købe en familievenlig og sikker bil.

Samtidig sikrer vi en permanent løsning på trængselsproblemerne på den Vestfynske Motorvej. Og vi nedsætter taksterne på Storebælt.

Den samlede pakke, som regeringen har aftalt med Dansk Folkeparti, øger mobiliteten og fleksibiliteten, binder landet bedre sammen og er en kærkommen hjælp til danske familier i en presset hverdag.

Med aftalen har regeringen fået et godt afsæt til de videre forhandlinger om de øvrige dele af vores udspil ”Sådan forlænger vi opsvinget”, og jeg vil gerne kvittere for det konstruktive samarbejde med Dansk Folkeparti, som betyder, at vi i fællesskab har fundet en løsning, som vil udgøre en mærkbar forbedring for de danske bilister.

Aftalen betyder konkret et markant fald i afgifterne for langt de fleste typer af biler. En VW Passat falder med knap 60.000 kr. i pris. En Opel Astra falder med omkring 20.000 kr.

Vi belønner samtidig de biler, der har den største sikkerhed og den bedste brændstoføkonomi. Danske familier får nu råd til at købe større, sikrere og mere miljøvenlige biler.

For mange danskere er bilen en nødvendighed for at få hverdagen til at fungere, når man både skal til og fra arbejde, hente og bringe, køre til sport og meget andet. Med en nedsættelse af registreringsafgiften vil flere familier kunne få råd til at anskaffe sig en bil, som opfylder deres behov – og gøre hverdagen lidt lettere. Det er jeg rigtig glad for.

Med aftalen har vi sikret en klarhed over bilafgifterne, som igen vil sætte gang i bilsalget.

De nye regler træder i kraft 3. oktober.  Jeg ved, at mange danskere glæder sig til at kunne købe en bil med lavere afgift end før.

Men aftalen stopper ikke her.

De lavere takster over Storebælt og den bedre fremkommelighed på Fyn vil medvirke til at styrke arbejdskraftens mobilitet, reducere erhvervslivets omkostninger og skabe større sammenhæng mellem landsdelene til gavn for familier og virksomheder.

Det styrker et Danmark i balance, og gør det billigere at være dansker.

Regeringen er yderst tilfreds med det konstruktive forløb, som vi har haft med Dansk Folkeparti.