Forskning

Aftale om forskningsreserven har fokus på arbejdspladser

Foto: Colourbox.

Venstre har forhandlet flere konkrete aftryk hjem i aftalen om forskningsreserven, der sikrer, at aftalen har et særligt fokus på at skabe arbejdspladser. Det glæder Venstres forskningsordfører Esben Lunde Larsen.

- Det er en god aftale, der kanaliserer flere midler direkte ud i arbejdspladser. Eksempelvis har Venstre sikret 130 millioner kroner til forskning i fødevareproduktion – det er noget, som man kommer til at kunne mærke i erhvervet, siger Esben Lunde Larsen.

Flere punkter i Venstres finanslovudspil er at finde i aftalen. Det drejer sig blandt andet om mere forskning i kystturisme og i produktionssystemer.

- Kystturismen bliver styrket. Det er vi meget glade for, da det også står i vores oplæg til en finanslov. Samtidig har Venstre fået afsat en pulje på 40 millioner, der skal forske i produktionssystemer og strategiske vækstteknologier. Det er altså en aftale med klare og markante Venstre-aftryk, der peger fremad og har et klart sigte på at skabe arbejdspladser, siger Esben Lunde Larsen.