Venstre

åbningstalen: politik gør en forskel

Jeg er drevet af at gøre Danmark endnu bedre til gavn for næste generation. At kunne give et Danmark videre, der er mere trygt, hvor flere deltager i fællesskabet, og hvor færre oplever at stå på sidelinjen, mens andre buldrer derudaf, og med et Danmark, der hænger bedre sammen.

Her gør politik en forskel. Både den politik, som regeringen allerede har gennemført – og som vi kan se virker. Men også den politik, som skal fremtidssikre Danmark.

Det var det fokus, som jeg lagde i min tale ved åbningen af Folketinget i dag.

HJÆLP MED AT DELE BUDSKABET PÅ DIN FACEBOOK-SIDE – POLITIK GØR EN FORSKEL

Åbningen af Folketinget markerer også begyndelsen på et nyt politisk år, hvor vi skal bygge videre på det stærke udgangspunkt for Danmark.

Danmarks økonomi er bomstærk. Vi er lykkes med at få flere flyttet ind på arbejdsmarkedet – og væk fra offentlig forsørgelse. Vi skal fastholde og videreføre den stramme udlændingepolitik. Vi skal investere mere i vores velfærd. Og vi skal sikre mere tryghed gennem investeringer i politi og forsvar. Endelig skal vi også fortsætte den ambitiøse grønne omstilling.

Over for regeringens balancerede svar står oppositionen, der prøver at male en falsk modsætning op mellem velfærd og skattelettelser.

En opposition, der vil bruge hele det råderum, som vi har skabt på ryggen af hårde reformer, i den offentlige sektor. Det jeg uenig i.

For politik gør en forskel.

Og jeg tror på, at vi skal skabe en bedre balance, hvor vi både giver lidt mere til de helt almindelige danskere, der går på arbejde hver dag, men samtidig også kan styrke velfærden.

Det tror jeg, er den rigtige måde til at sikre, at opsvinget får flyvelængde, så Danmark kan blive endnu bedre i fremtiden.

Jeg glæder mig til et spændende år i dansk politik med mange store udfordringer og opgaver.

Du kan læse hele min tale her.